הנחיות לאישור תשריט בית משותף
הנחיות לאישור תשריט בית משותף
- מהו בית משותף ומהו תשריט בית משותף?
בית משותף הוא בית בו יש יותר מ-2 יחידות נפרדות ואשר נרשם כ"בית משותף", כגון בית ובו 2 יח"ד, יכול להירשם כבית משותף. הרישום מתבצע אצל המפקח על המקרקעין.
ראו בקישור כאן: מפקחים על רישום מקרקעין (הליך מנהלי)
בבית משותף יש רכוש משותף, שהוא רכוש שאינו שייך ליחידה כלשהי, אלא לכל בעלי היחידות.
דוגמה לרכוש משותף, קרקע, גגות, קירות חיצוניים, חדר מדרגות, מעלית, מקלט ועוד.
תשריט הבית המשותף משקף את חלקיו של כל אחד מהבעלים בנכס, ובו הבהרת חלקיו של כל אחד מהבעלים וההצמדות ליחידה שלו.
- לצורך הגשת בקשה לרישום בפנקס הבתים המשותפים נדרשים: תשריט, תקנון מוסכם ומסמכים נוספים.
- תשריט הבית המשותף יהיה מאושר על ידי הוועדה המקומית לתכנון ובניה,
או תשריט אחר הנותן, להנחת דעתו של המפקח על המקרקעין, תמונה נאמנה של הבית ודירותיו.
- תהליך קבלת תשריט בית משותף מאושר ע"י הוועדה המקומית
- את תשריט הבית המשותף יש לערוך עפ"י: קובץ הנחיות להגשת תשריט בית משותףשל משרד המשפטים.
- ניתן לאשר תשריט בית משותף רק אם קיים היתר בנייה וטופס 4 לאכלוס ו/או תעודת גמר.
במידה והמבנה ישן ואין בנמצא אחד המסמכים, יש לתאם מול הוועדה המקומית.
- על בקשה לאישור תשריט בית משותף להיות תואמת היתר.
לכל בקשה לאישור תשריט בית משותף מבוצעת ביקורת בשטח לבדיקת בינוי תואם היתר.
בהתאם לסוג הבקשה - ייתכן ובין היתר יידרש פירוט בנושא חניות: שרטוט חניות, מידות ומספורן במדויק ע"פ ההיתר, כולל סימון חניית נכים. - יש להגיש את הבקשה והצרופות לאישור הועדה המקומית לידי רכז/ת הוועדה.
- מסמכים / תנאים להגשה לבדיקת הבקשה לאישור תשריט בית משותף:
הגשת כל המסמכים תתבצע בדוא"ל לרכז/ת הוועדה + מסמכים פיזיים
- מכתב בקשה לאישור תשריט בית משותף חתום ע"י המבקש/עורך הבקשה
- 2 עותקים של תשריט בית משותף חתומים במקור + קובץ סרוק של תשריט זה
ערוך לפי הנחיות לעריכת תשריט רישום בית משותף של משרד המשפטים כולל תצהיר עורך הבקשה על תשריט הבקשה עצמו בהתאם למהות הבקשה לפי הנחיות משרד הפנים.
קובץ הנחיות להגשת תשריט בית משותף
- נסח טאבו בתוקף (עד חצי שנה אחורה)
- בבקשות שכוללות התייחסות לנושאי תנועהיהיה גם פירוט לנושא זה לצורך קבלת אישור רשות התמרור כגון:
שינויים לחניון / חניות (לבדיקה ע"י מחלקת הפיקוח)
הצמדת חניה שלישית ליח"ד
הצמדת חניית נכים
- התשריט צריך להתאים להיתר הבניה (לוודא שיש טופס 4 / תעודת גמר). אם יש אי התאמות הן צריכות להיות מסומנות בפירוט בתשריט.
- הפניה צריכה לבוא מכלל בעלי הנכס (או מי שהם הסמיכו לייצג אותם) עם חתימה על ייפוי כח בהתאם.
- יש לכלול נסח טאבו עדכני.
- בטרם אישור רשות הרישוי, על הפיקוח לוודא שהתשריט מתאים להיתר הבניה ולמצב הקיים בשטח.
הערה: הוועדה אינה מחויבת לאשר את התשריט אם אינו מתאים להיתר / למצב בשטח או לאשר בכפוף לרישום הערה בטאבו.
- עבור בקשה ל"תיקון צו בית משותף"
יש לפעול בהתאם למפורט לעיל, פרט לשינוי אחד והוא הגשת תשריט הכולל את הקומה שבה מבוקש השינוי.
אין צורך בתשריט של הבניין כולו. בתשריט הקומה יש להביא לידי ביטוי את השינוי שנעשה בהיתר (לדוגמא תוספת לדירה מסוימת). יש להגיש בתשריט הקומה מצב קודם ומצב מבוקש. יש כמובן למלא את טופס ההגשה במלואו הכולל פרטים מלאים של המבקש והעורך עם חתימה כמובן בגוף התשריט. (כנ"ל לגבי צמוד קרקע).
- בסיום הטיפול בבקשה
ע"י הרשות המקומית, המבקש/עורך הבקשה יקבלו עדכון בדוא"ל + בנייד, המאשר כי אושר תשריט הבית המשותף ע"י הועדה המקומית.
את תשריט הבית המשותף החתום על ידי הוועדה, ניתן להגיש לאישור הרשות לרישום והסדר זכויות במקרקעין במשרד המשפטים עפ"י הנחיותיהם.
הערת אזהרה לפי תקנה 29 (א) לתקנות המקרקעין (ניהול ורישום) התשע"ב-2011
- לאחר ביקורת הפיקוח בשטח, ובהינתן דו"ח ובו חיוב ברישום הערות אזהרה בגין חריגת בניה, יש לרשום על התשריט את הפירוט הנדרש של עבירות הבניה כתנאי לחתימה סופית.
בדף החתימות בתשריט. - ככל ומבוקש לייחד הערות אזהרה קיימות, יש להגיש בדוא"ל + במשרדי הוועדה יחד עם שאר המסמכים המפורטים
אישור היעדר חובות – אגף הגביה
יש להביא יחד עם סט המסמכים אישור היעדר חובות –דרך אגף הגביה בעירייה
לשאלות נוספות יש לפנות אל משרדי אגף הנדסה
לפי הפרטים המצורפים באתר הוועדה המקומית